„Nasza oferta będzie najlepszą odpowiedzią na wszystkie najważniejsze potrzeby bardzo wymagających dziś klientów, na każdym etapie ich życia prywatnego i zawodowego. Istotne korzyści dla nich i naszych akcjonariuszy wypracujemy w sposób zrównoważony, stabilny i odpowiedzialny społecznie i ekologicznie.”
dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, Prezes Zarządu PZU
Model tworzenia wartości w Grupie PZU odwołuje się do wytycznych międzynarodowych „IIRC” International Integrated Reporting Council1. Definiują one podejście do raportowania, łącząc istotne informacje dotyczące strategii organizacji, podejścia do zarządzania, osiągniętych wyników i perspektyw na przyszłość w sposób, który odzwierciedla kontekst finansowy, społeczny i środowiskowy w działalności organizacji. Wszystkie te aspekty powinny odwoływać się do tworzenia wartości w czasie przy użyciu dostępnych kapitałów, tj. zasobów, do których organizacja ma dostęp i z których może korzystać w celu tworzenia wartości.
Centrum modelu wartości Grupy PZU stanowi działalność biznesowa, której najważniejszym elementem są ubezpieczenia. Ofertę uzupełniają produkty zdrowotne, bankowe, inwestycyjne i emerytalne. Grupie PZU zaufało 22 mln klientów w pięciu krajach Europy, w tym 16 mln mieszkańców Polski, którzy posiadają polisy ubezpieczeniowe sygnowane marką PZU. Szczegółowe informacje na temat działalności Grupy PZU zostały przedstawione w Sprawozdaniu z działalności Zarządu.
Kapitały w Grupie PZU klasyfikowane są zgodnie z systematyką „IIRC”: (kapitał) finansowy, intelektualny, ludzki, społeczny i relacyjny, infrastrukturalny oraz naturalny. Poniżej zostało opisane podejście do zarządzania i pomiaru efektywności każdego z kapitałów.
W tej grupie znajdują się zasoby finansowe należące do Grupy PZU, pochodzące ze źródeł zewnętrznych (klientów, akcjonariuszy, obligatariuszy) i wewnętrznych (zyski wygenerowane z działalności Grupy).
Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:
Pomiar efektywności tego kapitału bazuje głównie na analizie przychodów, rentowności, kosztów finansowania oraz poziomu wypłaty dywidendy z zysku.
W ramach kapitału intelektualnego kluczowe dla Grupy PZU są zasoby niematerialne organizacji i poszczególnych pracowników związane z wiedzą, doświadczeniem, badaniami, rozwojem oraz budową kultury innowacji.
Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:
Pomiar efektywności tego kapitału bazuje głównie na badaniach satysfakcji klientów, analizie postępów prac w zakresie wdrożeń nowych technologii (w warstwie obsługowej oraz sprzedażowej), analizie kosztowej oraz ocenie rezultatów współpracy ze startupami oraz akceleratorami.
Tworzą pracownicy, agenci i partnerzy biznesowi Grupy PZU. Dotyczy spraw związanych z tworzeniem przyjaznego miejsca pracy, dbałością o bezpieczeństwo, budowaniem relacji opartej na uczciwości, szacunku i dialogu, wsparciem różnorodności, zarządzania talentami, utrzymaniem kluczowych pracowników.
Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:
Pomiar efektywności tego kapitału bazuje głównie na pomiarze zaangażowania i satysfakcji pracowników.
Stanowi wspólne normy, wartości i zachowania budujące długoterminowe i trwałe relacje z interesariuszami. To aspekty związane z lojalnością klientów, postrzeganiem marki, działalnością prewencyjną, sponsoringową i społeczną.
Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:
Pomiar efektywności tego kapitału bazuje głównie na pomiarze badań satysfakcji klientów, analizie wyników kampanii prewencyjnych, sponsoringowych, akcji i projektów społecznych, wykorzystania środków przekazanych na działalność fundacji.
Na ten kapitał składa się największa w Polsce sieć dystrybucji i obsługi, w szczególności oddziały, placówki, agenci i partnerzy biznesowi, sieć likwidacji szkód, elektroniczne kanały dystrybucji. To również jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej korporacyjna Hurtownia Danych PZU oraz narzędzia i systemy IT, dzięki którym możliwy jest przepływ informacji zarówno wewnątrz Grupy PZU jak i poza nią. Dzięki temu klienci Grupy PZU mają łatwy i wygodny dostęp do produktów i usług finansowych.
Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:
Pomiar efektywności tego kapitału bazuje głównie na wynikach badań satysfakcji, efektywności kosztowej oraz realizacji celów strategicznych w obszarze sprzedaży i obsługi posprzedażowej oraz kanałów dystrybucji.
To przede wszystkim bezpośredni i pośredni wpływ Grupy PZU na środowisko naturalne. Obejmuje również odnawialne i nieodnawialne zasoby naturalne, które Grupa PZU wykorzystuje w swojej działalności.
Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:
Pomiar efektywności wykorzystania tego kapitału bazuje głównie na wynikach redukcji i kompensacji eCO2, wartości środków zaangażowanych w działania wspierające transformację klimatyczno-energetyczną oraz odsetkowi procesów zakupowych, przy których uwzględniono kryteria ESG.
Nadrzędnym elementem w modelu tworzenia wartości Grupy PZU jest ład korporacyjny, który określa standardy zarządcze i nadzorcze prowadzonej działalności biznesowej oraz podejmowanych działań strategicznych Grupy PZU. W ramach przyjętych struktur organizacyjnych ustalane są kluczowe procesy, które mają decydujące znaczenie dla osiąganych efektów z kapitałów. Do najważniejszych z nich należą zarządzanie ryzykiem oraz strategia rozwoju. Te dwa aspekty determinują wartość spółki w przyszłości oraz jej wpływ na otoczenie i relacje z interesariuszami.
e-mail: IR@pzu.pl
Magdalena Komaracka, IR Director, tel. +48 (22) 582 22 93
Piotr Wiśniewski, IR Manager, tel. +48 (22) 582 26 23
Aleksandra Jakima-Moskwa, tel. +48 (22) 582 26 17
Piotr Wąsiewicz, tel. +48 (22) 582 41 95